Carlgren och Marton tar i sin bok, lärare av imorgon, upp att elever uppfattar saker på olika sätt. Detta för att man som individ har olika kunskap och erfarenheter sedan tidigre. I detta påstående håller jag fullständigt med. Innan gymnasiet gick jag på en invandrar tät skola där hög volym och mycket kroppspråk hörde till det "normala" och inget jag reflekterat något över. När jag sedan började på gymnasiet hamnade jag i en klass med mycket svenskar och där kulturen var en annan. Mina nya klasskamrater ansåg att mina gamla klasskamrater var skrämmande då de lät och stojade mycket.
Detta hade och göra med att vi hade helt olika bakgrund och uppfattade samma situation på två helt olika sätt. Men efter att ha diskuterat och bekantat sig med varandra så hade mina nya klasskamrater inga problem med mina gamla. De fick en ny syn integrerad i sitt sätt att tänka.
Allt detta tror jag är vicktigt som lärare att tänka på och även att man skall ta till vara på allas olika erfarenheter och kunskaper.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)

Absolut! Jag håller med dej på detta. Roligt att vi tog upp i stort sätt samma sak, men det är samtidigt intressant. Man märker verkligen vad viktigt det är, även som individ och privatperson, att man är medmeten om att sin bakgrund faktiskt har stor betydelse i även små situationer. Jag tror det kan ha betydelse för att vi t.ex tycker olika filmer är bra, det är ju trors allt samma film vi ser. Men som jag skrev till Fridas inlägg att det har nog med att vi kan releter till olika aspekter i olika situationer, utifrån våra egna erfarenheter...
SvaraRaderaJag håller med er båda. Detta känns som en jätte viktig punkt eftersom även jag har tänkt mycket och reflekterat över detta. Och det du johanna skrev om din nya klass å hur dom såg på dina gamla klasskompisar, det är ju rätt spännande ändå hur man kan uppfatta saker såå himla olika...
SvaraRaderaKul att du och Emmy reflekterat över samma saker,(gillar ordet reflektion). Som jag skrev hos Emmy, tycker jag att orden acceptera och respektera är två ord alla människor bör leva efter. Lättare sagt än gjort(tycker jag me`), men alla tänker och tycker olika så är det.
SvaraRadera