En tanke som slår mig när jag siter här och bläddrar i det jag läst och det jag strukit under är just det att Carlgren & Marton säger om kunskap i dess sammanhang, att kunna använa sin kunskap i praktiken. De tror på en utveckling mot att det är kunskapen i dess sammanhang som skall bli det viktiga i skolan och inte så mycket just att klara av vissa kurser.
På min högstadieskola så var vi väldigt många invandrare. Jag minns när niorna över mig skulle ha sin skolbal och vi som var åttor fick servera. Vid middagen så höll en av lärarna ett tal om en kille som lärt sig tala inte mindre än 7(det var 7 eller 9) olika nya språk under sin högstadie tid. Detta hade han lärt sig utöver sina andra ämnen(som jag inte har en aning om hur denne klara). Men just det att lära sig 7 språk på 3 år tycker ja är helt otroligt.Även om han "bara" kan tala det och göra sig förstådd. Detta är riktig kunskap som han lärt sig genom att pratiskt tillämpning med sina vänner och bekanta. Han hade antagligen ett genuit intresse för språk men hans sociala miljö gav han också möjligheten. Något som jag tycker man kan tänka på som lärare. En elev som denna måste kunna ha varit en väldig resurs för resten av klassen och genom att visa hur viktig han är så kanske även intreset för andra ämnen kan skapas?
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)

blev helt paff när jag läste om denna kille som lärt sig så många språk, helt sjukt på ett sätt men på ett annat sätt kanske inte så sjukt. Jag menar umgås man mycket med vänner och andra på skolan som pratar många olika språk så blir det kanske lättare att snappa upp språket utan att det känns som om man pluggar till ett språk. Jag kan tänka mig att jag själv hade tyckt att tyska va mycket roligare om jag haft en kompis som var tysk så man kunde lära sig det genom henne.
SvaraRaderaMen som du säger, det kanske hjälper till och väcker intresse för andra ämnen också..
Det tror jag verkligen!
Johanna, jag är ledsen man jag förstår inte riktigt sista frågan du ställer i din reflektion!?
SvaraRaderaatt om man tar och får en elev att känna sig viktig i ett ämne så kanske det blir lättare att få den att vilja mer iandra ämnen med?.. flumma nog ut lite :P
SvaraRadera