onsdag 21 oktober 2009
Reflektion av del 3 i Lärare av imorgon
Själv är jag nu inne på mitt 14:e år i skolan vilket är en otroligt lång tid och ändå är jag inte klar med min utbildning. Mina föräldrar har gått färre år än vad jag redan gjort men har många gånger otroligt mycket mer kunskap än mig kring olika saker. Carlgren & Marton tar upp att ju längre människor går i skolan, desto osyligare har vardags- och arbetslivets lärande blivit. Det är endast det formella lärandet och kunskaperna som blir viktiga. Deta tycker jag känns skrämmande. Hur blir det för de människor som inte klarar av skolsituationen? Vad blir de? Och är mina föräldrar då mindre kunniga och kanske även världa för att de gått så kort tid? Nej jag hoppas verkligen att man kan hitta ett sätt för alla. Kanske gör den nya gymnasieformen att en förändring blir till skott.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)

Ne men det låter ganska hemskt ändå, tänk som sagt dom som inte klarar av skolan, har svårt för det helt enkelt.. Undra vad dom kommer bli till slut? Men man får helt enkelt hålla tummarna för att det kommer finnas ett bra sätt för alla i framtiden som gör det möjligt för vilken slags person som helst att klara sig igenom skolan och känna sig duktiga och känna att dom klarar av allt!
SvaraRaderaOch detta är ju en väldigt viktig fråga som jag hoppas står högt upp på prioriteringslistan för folk som har möjligheten att ändra detta!
Hehe...samma reflektion igen. Tänker vi så lika!? Helt sjukt, läs min reflektion =)
SvaraRaderaNu skriver ni samma igen, du och Emmy!!
SvaraRaderaSkriver samma till dig, att det är en sjuk utveckling att det i dagens samhälle bara räknas som bra, om du har akademisk bakgrund med toppen betyg. Men snickaren då?
Bra att ha när man bygger hus, och nog så viktig i samhället!! Eller hur....
Nu tar jag helg...tjing!